Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

To już ostatnia prosta przed budową drogi ekspresowej S5

Sławomir Bobbe/materiały UMB
Młodzi rowerzyści z Szubina chcą ścieżki rowerowej do Bydgoszczy obok planowanej trasy S5
Młodzi rowerzyści z Szubina chcą ścieżki rowerowej do Bydgoszczy obok planowanej trasy S5 Dariusz Bloch
Do piątku 12 sierpnia firmy projektujące trasę S5 powinny wystąpić do wojewody o wydanie zezwolenia na realizację budowy drogi (zwanej fachowo ZRID). To ostatnia formalność na drodze do rozpoczęcia budowy ważnej dla Bydgoszczy drogi ekspresowej.

Przetarg na zaprojektowanie i budowę drogi S5 został rozstrzygnięty w 2015. Budowa nowej trasy została też ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-23. Koszt inwestycji to 2,5 mld złotych.

W ciągu ostatnich miesięcy zaprojektowane zostały szczegółowe rozwiązania techniczne. Na północno-zachodniej obwodnicy Bydgoszczy powstaną dwupoziomowe węzły w następujących miejscach:

- Lisi Ogon (na przedłużeniu ul. Nakielskiej)

- Pawłówek (na połączeniu z ul. Grunwaldzką)

- Tryszczyn (na przedłużeniu ul. Koronowskiej)

- Maksymilianowo (na przecięciu z drogą wojewódzką nr 244)

- Aleksandrowo ( na przedłużeniu ul. Gdańskiej)

Ostatnia prosta przed budową S5

- Liczę, że ta kluczowa inwestycja będzie realizowana zgodnie z przyjętym w 2015 roku Programem Budowy Dróg Krajowych. – mówi prezydent Bydgoszczy, Rafał Bruski. - Teraz zostają ostatnie formalności i budowa. Nowa trasa będzie sprzyjać pozyskiwaniu kolejnych inwestorów oraz umocnieniu pozycji jako ważnego centrum logistyczno-transportowego. Bezkolizyjna trasa pozwoli też wielu mieszkańcom bydgoskiego obszaru metropolitarnego na komfortowy dojazd do Bydgoszczy, połączy nas też z siecią autostrad A1 (Śląsk-Trójmiasto) i A2 (Warszawa-Berlin).

Z myślą o rozpoczęciu prac budowlanych na trasie S5 ogłosiliśmy przetarg na rozbudowę ul. Grunwaldzkiej, która będzie najważniejszą arterią łączącą nas z droga ekspresową.

Wykonawcy zamierzają rozpocząć prace w przyszłym roku. Zgodnie z umowami podpisanymi jesienią 2015 powinny się one zakończyć na całym przebiegu trasy S5 w regionie w 2019 roku.

Co powstanie w ramach trasy S5?

- 129 kilometrów dwujezdniowej drogi ekspresowej (każda po 2 pasy ruchu)

- 21 węzłów drogowych (w tym przebudowa istniejących)

- obiekty inżynierskie (wiadukty i mosty, m.in. nowy most przez Brdę w Tryszczynie)

- przebudowa istniejącej sieci dróg publicznych oraz budowę chodników, ścieżek rowerowych i zatok autobusowych,

- budowa wzdłuż drogi ekspresowej dróg dojazdowych/serwisowych wraz ze zjazdami na przyległe działki,

- budowa urządzeń ochrony środowiska (ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt)

- budowa i przebudowa oświetlenia drogowego,

- wykonanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu m.in. barier ochronnych, osłon przeciwolśnieniowych, balustrad,

- budowa Miejsc Obsługi Podróżnych,

- budowa wjazdów, zjazdów i przejazdów awaryjnych,

- budowa i przebudowa urządzeń infrastruktury oraz wykonanie wszelkich robót wynikających z konieczności podłączenia projektowanego odcinka do istniejącego układu komunikacyjnego wraz z jego ewentualną przebudową i zmianą organizacji ruchu wynikającą z przyjętych rozwiązań.

Co warto wiedzieć a propos budowy S5?

Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) to pozwolenie na budowę, które jednocześnie zatwierdza podziały geodezyjne nieruchomości pod inwestycje oraz pozwala je przejąć inwestorowi. Wydanie ZRID powinno nastąpić w ciągu 90 dni, wyłączając jednak czas potrzebny na wykonanie powtórnej oceny oddziaływania inwestycji na środowisko (kiedy to wojewoda zawiesza postępowanie), nie dłuższy jednak niż 45 dni.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!