Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Co pod choinkę szefie?

JOANNA CIEŚLAK-OSPALSKA, JOANNA MODRZYŃSKA
prezenty biznes
prezenty biznes
Komu dobry trunek lub perfumy, a komu premię czy bon? Jeśli masz wątpliwości związane z wyborem podarunków na święta dla swoich kontrahentów i pracowników, przeczytaj koniecznie. Czasu jest coraz mniej!

dla klientów


Świąteczne upominki są doskonałym sposobem na nawiązanie bliższych relacji z klientami i kontrahentami. Dobrze, jeśli zaplanujemy je z odpowiednim wyprzedzeniem, ale nawet te przygotowane na ostatnią chwilę mogą być interesujące. Zanim rzucimy się w wir kupowania, zastanówmy się, dlaczego w ogóle dajemy prezenty.

Klient, który otrzyma od nas świąteczny podarunek, na pewno poczuje się ważny. A tego przecież chce. My też chcemy, by wiedział, że go doceniamy. Skoro zatem naszym celem jest z jednej strony sprawienie mu przyjemności, a z drugiej pokazanie, że jest dla nas wyjątkowy, zadbajmy, by prezent także na to wskazywał.Kolejnym etapem będzie podzielenie klientów na grupy. Lubię podział na tych, z którymi mamy bliższe relacje, oraz na takich, o których nie wiemy zbyt dużo. Jest to bowiem kluczowe w doborze prezentów.

Jeśli nie mamy informacji o upodobaniach czy pasjach klienta, lepiej postawić na upominki indywidualne - nieśmiertelne kosze ze słodyczami czy dobrym alkoholem. Nie jest to może szczyt kreatywności, ale też najprawdopodobniej podarunek taki zostanie wykorzystany i nikt go nie wyrzuci.

Zupełnie inaczej wygląda sprawa, gdy mamy z klientem bliższe relacje, znamy jego pasje, wiemy, jak spędza czas wolny. To idealna sytuacja, która pozwoli nam sprezentować dokładnie to, co go interesuje. Dlatego pamiętajmy, by w ciągu roku zapisywać sobie informacje o kliencie. Wówczas przed okresem świątecznym będziemy doskonale wiedzieli, co wybrać ze sklepowej półki. Co to może być? Na przykład książka, płyta, bilet do teatru lub na koncert - zgodnie z gustem klienta.

Czego z kolei nie kupować? Dostałam kiedyś od jednej firmy w ramach prezentu świątecznego perfumy. Nie byłby to zły pomysł, gdybyśmy znali się lepiej, a obdarowujący dokładnie wiedział, jaki zapach lubię. Tak jednak nie było i chociaż oczywiście gest był miły, to pomysł nietrafiony.

Również gadżety reklamowe nie są odpowiednim prezentem. Jeśli chcemy, by klient dostał zestaw naszych gadżetów, na pewno będzie lepsza okazja, by mu je wręczyć, ale niech nie będą to święta! Zostawmy smycze, kubki czy długopisy na inne spotkanie. Warto przy okazji zaznaczyć, że prezenty muszą być dobrej jakości. Lepiej dać ich mniej, ale się nie wstydzić, niż obdarować wszystkich byle czym w ładnym opakowaniu.

Co z nietypowymi prezentami? Tych trzeba poszukać wcześniej. Uniwersalnym podarunkiem będzie na przykład mata podróżna, ułatwiająca przewożenie kabli do laptopa, ładowarek czy powerbanków - dzięki specjalnemu systemowi gum i taśm wszystko trzyma się w jednym miejscu, a my nie musimy wyrzucać zawartości torby czy walizki, by znaleźć np. słuchawki do telefonu.

Inny pomysł - gry planszowe dla dorosłych. Wciągają, rozwijają, uczą kreatywności, a niektóre także biznesu. Jeśli nasz klient dużo podróżuje, może warto byłoby mu sprezentować mapę, na której zaznaczy odwiedzone miejsca?
A co, jeśli budżet naszej firmy nie pozwala na ekstrawaganckie prezenty? Wówczas piękna karta świąteczna, a do tego życzenia złożone indywidualnie (osobiście czy przez telefon, nie mailowo!) sprawią na pewno dobre wrażenie.

*JOANNA CIEŚLAK-OSPALSKA
ukończyła filozofię na UMK, od 18 lat pracuje w mediach. Jest PR-owcem, prowadzi blog, pisze na PositiveMind.pl i organizuje warsztaty i spotkania, m.in. „Z biznesem mi do twarzy”.

dla pracowników

Okres bożonarodzeniowy to czas, w którym tradycyjnie wiele firm organizuje świąteczne spotkania. To miły zwyczaj, ale należy pamiętać, iż stwarza on również szerokie pole do popełniania gaf. Na to ryzyko narażeni są zarówno organizatorzy, jak i uczestnicy. O czym warto pamiętać i na co zwrócić szczególną uwagę, aby z tym dniem wiązały się jedyne dobre wspomnienia?
Przede wszystkim należy rozpocząć od wyboru formuły spotkania, podczas którego będą wręczane upominki oraz określić ich adresatów. W niektórych firmach spotkanie i prezenty przygotowywane są tylko dla pracowników, w innych - dla ich dzieci. Stosunkowo najrzadziej łączy się te dwa rozwiązania.

Pod uwagę trzeba również wziąć charakter organizowanego spotkania. Mimo że Polacy uważani są za naród katolicki, coraz częściej spotkać można pracowników innego wyznania lub osoby niepraktykujące. Dlatego im większe grono uczestników spotkania, tym ostrożniej należy podchodzić do takich kwestii, jak łamanie się opłatkiem czy śpiewanie kolęd. Z tego właśnie powodu wielu szefów rezygnuje z organizacji spotkań bożonarodzeniowych na rzecz spotkań noworocznych, które można urządzić w bardziej neutralnych światopoglądowo okolicznościach.

Czy dawanie prezentów podczas takich spotkań jest dobrym rozwiązaniem? Niestety, nie ma uniwersalnej odpowiedzi na to pytanie. Niekiedy zorganizowanie spotkania, zapewnienie jedzenia i napojów, wynajęcie znanego piosenkarza czy zespołu jest wystarczającą nagrodą, a jednocześnie pozwala na miłe spędzenie czasu. W niektórych firmach istnieje jednak zwyczaj losowania osoby, dla której przygotowuje się upominek. Takie rozwiązanie sprawdza się w mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie wszyscy pracownicy dość dobrze się znają. Wówczas nawet konieczność przygotowania prezentu dla szefa nie będzie stanowiła dla żadnego z pracowników problemu.

W firmach zatrudniających większą liczbę osób wzajemne przygotowywanie sobie prezentów raczej się nie sprawdzi. Jeśli jednak szef zdecyduje się na zorganizowanie upominków dla pracowników, miłym akcentem będzie wręczenie ich osobiście (wraz ze złożeniem życzeń i podziękowaniami podczas spotkania świątecznego) lub poinformowanie, iż taka gratyfikacja jest przewidziana. Jest to dopuszczalne ze względów organizacyjnych, gdy dla dużej liczby pracowników przygotowano np. bony upominkowe za pośrednictwem działu socjalnego.

Koniec roku stanowi również dobrą okazję do ogłoszenia przyznania premii. Jeśli zatrudnionych w firmie osób nie jest dużo, to takie symboliczne wręczenie nagrody rocznej może mieć miejsce podczas uroczystego spotkania. Oczywiście można się oburzać, że prezent finansowy jest niestosowny. Należy jednak pamiętać, iż w tej sytuacji decydują okoliczności. Gdyby pieniądze zamiast prezentu wręczył kolega koledze w pracy, to będzie to zachowanie niewłaściwe. Jednak już w premii czy nagrodzie finansowej wręczanej pracownikom przez szefostwo nie będzie nic niestosownego.

*JOANNA MODRZYŃSKA
adiunkt na Wydziale Politologii i Studiów Międzynarodowych UMK oraz absolwentka International School of Protocol and Diplomacy w Brukseli, Minding Manners School w Londynie i Akademii Dyplomatycznej w Warszawie. Założycielka i główny trener szkoły Art of Manners. Autorka książki „Protokół dyplomatyczny, etykieta i zasady savoir-vivre’u”.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera